Ensidig kost og måske kræsen?

5. juni 2013

Alder:
4 år, 9 mdr.

Ensidig kost og måske kræsen?

Hej Helen.

Mads bliver snart 5 år. Er en utrolig sød, rolig, klog, kærlig og nem dreng. Vi har ALDRIG nogle problemer eller kontroverser med ham. Han fungerer godt i børnehaven. Han er forsigtig og gør ikke noget før han VED han kan. Han er også bevidst om hvad han vil prøve og ikke vil, hvilket hans primære pædagog omtalte positivt for nogle måneder siden - han er blevet mere modig og nu begyndt at melde sig som en af de første, når noget nyt skal prøves.

Vi oplever ham som en glad og dygtig dreng som har rykket helt vildt fra tumling til lille selvstændig dreng på kort tid. Eneste udfordring som vi ikke kan finde en løsning på, er mad. Han startede med at have lyst til at smage på alt og generelt have lyst til det meste. Lige så stille og roligt har han ændret adfærd. Nu spiser han nødigt frugt og grønt, ja han spiser faktisk det samme hver dag...

Havre-cheerios med skummetmælk til morgenmad.
Måske lidt pærer til formiddagsfrugt.
2 skiver solsikkerugbrød. Der vælges 2 af følgende pålæg: makrel i tomat, leverpostej, kødpølse eller fiskefrikadelle - alt sammen med remoulade på. Jeg prøver med en eller to følgende snack: lille gulerod, små stænger snack peberfrugt, agurk fx trykket ud i stjerneform, ostehaps, rosiner eller måske mcqueen-kiks. Snacks kommer dog oftes med hjem igen, undtagen kiksene...
En grovbolle til eftermiddagsmad med fignepålæg, banan-skiver eller kødpølse. Eller resterne af en pizza. Har prøvet med pølsehorn - det spiser han ikke. Der kommer også en lille snack med. Det kan være det samme som jeg vælger mellem til frokost eller en fignestang.
Aftensmaden er 2 skiver rugbrød præcis som til frokost. Vi har flere gange forsøgt at servere vores mad - uden held. Han går bare i seng uden mad. Det kan gå helt stille og roligt for sig og desværre også nogle gange helt modsat, hvor han bliver stiktosset og bare kræver sit rugbrød. Vi har prøvet med ...

Annonce

... belønningssystem med glaskugler der kan veksles til den gave som står og venter. Vi har prøvet med totalt upædagogiske midler - du må få slik når du har spist det her... Vi har været strenge, søde, eftergivende, ligeglade, hyggelige osv. Intet har gjort nogen forskel... Eller jo. Vores negative adfærd har skabt dårlig stemning og en trist dreng!

Han kan "tvinges" til at spise lidt Knorrs lasagne dækket med remoulade, men der sluttes af med rugbrød eller morgenmad. Han spiser måske også pasta, færdig-købte frikadeller eller en færdigkøbt pizza (en bestemt) - oftes spiser han dog kun halvdelen, trods han stadig er sulten. Vi er sikre på han stadig er sulten, for han kan snildt spise 1-2 skiver rugbrød eller stor portion morgenmad, hvis det bliver tilbudt.
Vi holder meget af kød og grøntsager og spiser meget sundt - jeg lider af PCO, så ved en del om mad og dets virkning. Jeg har derfor flere gange forsøgt at lave pizza eller frikadeller til ham i en sundere udgave - det bliver ikke spist.

Skal vi bare forholde os i ro og leve med en kræsen remoulade-dreng eller hvad skal vi prøve? Min mand kan blive meget frustreret og dum nok til at true med at sende ham i seng. Jeg har givet op - har ikke flere gode ideer. Har det dog skidt med situationen. Mads er ikke den største og fra naturens side, ikke udstyret med de "højeste" gener, hvilket lader til at være en udfordring for familiens voksne mænd. Jeg ville ønske drengen spiste, så det ikke kan gøres til synderen for hans voksne højde, hvis han også ender med at blive en lille mand...

Jeg har snakket med Mads om kød og grøntsager - prøvet at forklare ham at maven er ligesom bilens motor. Den skal have benzin og olie for at kunne få bilen til at køre stærkt. Han elsker biler og ved meget om dem. Fortalt at maven har brug for grøntsager og kød for at man har det godt. Det forstår han godt, men det hjælper ikke noget...

Hvad skal vi gøre?

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

12. februar 2024 | Renlighed | 4 år

Periodevise problemer med renlighed

Kære Helen Jeg har en dreng, der lige er fyldt 4 år. Han har været renlig...

30. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 6 mdr.

Renlig om natten

Hej Helen Min dreng på 4½ år tisser stadig i sin ble om natten. Han har...

25. januar 2024 | Renlighed | 4 år

Kan ikke mærke hun skal tisse

Hej Helen, Min datter, der er lige er blevet 4 år, har været blefri, både...

22. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 2 mdr.

Holde sig tør om natten

Hej Helen Min dreng, Noah, er nu blevet 4 år (i november). Han har været...

15. januar 2024 | Transport og ferie | 4 år, 1 mdr.

Ferie med børn

Kære Helen Vi er min mand, jeg, vores datter på 4 og dreng på 7 måneder på...

Annonce

Viden om børn:

Hår - babys hårpragt

Nogle børn fødes med stor hårpragt og andre kun med små dun. Håret kan variere både i tykkelse, længde og farve.

Selvom barnet fødes med meget hår, er der ingen garanti for, at håret bliver på hovedet. De fleste børn vil i 3-4 mdr´s alderen miste meget af deres hår, både fordi de ligger meget ned, men også fordi de hår, som er udviklet, da barnet lå i moderens mave, ofte tabes på en gang.

De nye hår, som vokser frem, er ofte tynde og fine i forhold til det hår, som...

Læs mere i Babylex

Bøvse

Når babyer spiser, sluger de ofte en masse luft. Derfor har mange brug for at bøvse efter et måltid.

Den nemmeste måde at dit barn kan komme af med luften på er hvis du lægger barnet op mod skulderen og klapper eller stryger forsigtigt på ryggen. Hold barnet så højt, at barnets arme bliver løftet, så har luften lettere ved at komme ud.

Du kan også sidde med barnet foran dig på dit skød eller lægge barnet på din underarm og gå lidt rundt.

Spædbørn...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og sygdom, som giver dig ro og overblik, når dit barn har det dårligt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tak. Jeg tænker tit på, at jeg i dine svar bliver betrygget i, at jeg ser rigtigt - jeg har et barn, som har et stort tryghedsbehov.

Det er som om at der for tiden er en trend der går på, at vi skal lave 'godnat og sov godt' på vores børn, sætte dem i skammekrog (eller tænkeboks eller hvad man kalder dem) når de ikke gør som vi vil have de skal gøre. Mon det er alle de tv udsendelser om nannys der redder verden for en familie, hvor alt er gået galt, som har tændt op under de ideer?

Hvor er det ærgeligt, at vi skal blive sådan i tvivl om, at det vores instinkt fortæller os om vores børn. Og hvor er det bare fantastisk rart, at du i dit virke hjælper, støtter og betrygger os, som har brug for at blive bekræftet og rådgivet i en retning, som vi kan være med på uden at hjertet bløder.

Tak for det!

Kærlig hilsen
Mor.